Jurist till Säkerhetsavdelningens kansli

Publiceringsdatum: 2025-04-28

Söker du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik-sektorn? Positionen som kanslijurist hos Polismyndigheten är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Polismyndigheten under 6 månader eller längre. De letar just nu efter nya medarbetare.

Platsen där jobbet finns ledigt är i Stockholm. Polismyndigheten har just nu ett ledigt jobb som kanslijurist. Bli en del av teamet hos Polismyndigheten som kanslijurist genom att ansöka senast fredag den nionde maj 2025.


Jobbannons

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Säkerhetsavdelningen har process- och verksamhetsansvar för säkerhetsarbetet inom Polismyndigheten. Avdelningen är kontaktpunkt mot Säkerhetspolisen, Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt när det gäller säkerhetsskydds- och verksamhetsskyddsfrågor. Säkerhetsavdelningens huvudansvarsområden är personalsäkerhet, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskyddad upphandling och signalskydd

Säkerhetsavdelningen är en av myndighetens nationella avdelningar och är organiserad i en operativ del med åtta ansvarsområden, en stödjande del med två ansvarsområden samt ett avdelningskansli. Avdelningskansliet leds av kanslichefen och är ingången till Säkerhetsavdelningen. Här arbetar i dag medarbetare med olika kompetenser med huvuduppdraget att stötta och stödja avdelningens chef samt avdelningens organisatoriska enheter. Vi söker nu en handläggare till avdelningens kansli.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär att:

  • Hantera inkommande remisser, delningar, samråd och andra sedvanliga förvaltningsrättsliga göromål
  • Samordna och bereda beslut om åtgärder med anledning av interna och externa granskningar från exempelvis Internrevisionen, tillsyn vid RPCK, Riksrevisionen mfl.
  • Ge stöd och strategisk rådgivning till avdelningschefen och kanslichefen samt ledningsgrupp
  • Bereda underlag till Polismyndighetens nationella strategiska ledningsgrupp och förvaltningschefsforum
  • Stödja avdelningen i juridiska frågor kopplat till säkerhetsskyddslagstiftningen
  • Vid behov stödja ansvarig kollega och hantera avdelningsgemensam administration, inklusive posthantering, diarieföring, arkivering och avdelningens gemensamma funktionsbrevlåda

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Juris kandidatexamen eller juristexamen
  • Kunskap och arbetslivserfarenhet av de lagar och förordningar som regleras i säkerhetslagstiftningen
  • Goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av arbete inom säkerhetsskyddsområdet
  • Relevant arbetslivserfarenhet kopplat till förvaltningslagen
  • Erfarenhet av att hantera remisser, delningar, samråd och andra sedvanliga förvaltningsrättsliga göromål
  • Erfarenhet av att stötta och ge råd i juridiska frågor

För att lyckas i rollen krävs att du kan arbeta självständigt och resultatinriktat, och ser din del i helheten och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Arbetsuppgifterna kan växla fort och därför behöver du vara flexibel och kunna ställa om till nya arbetsuppgifter. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga. Du gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Jimmy Liljebäck, 070-398 94 07 alt jimmy.liljeback@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Sanna H Dahlstedt, sanna.hawborn-dahlstedt@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Vikariat

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Flexibel arbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara nedanstående urvalsfrågor som en del av din ansökan.

1. Har du juristexamen eller juris kandidatexamen? Ja/Nej

2. Har du kunskap och arbetslivserfarenhet av de lagar och förordningar som regleras i säkerhetslagstiftningen? Om ja, beskriv din erfarenhet

3. Har du goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift? Ja/Nej

4. Är du svensk medborgare? Ja/Nej

5. Har du erfarenhet av arbete inom säkerhetsskyddsområdet? Om ja, beskriv din erfarenhet.

6. Har du erfarenhet av arbete med frågor kopplade till förvaltningslagen? Om ja, beskriv din erfarenhet.

7. Har du erfarenhet av att hantera remisser, delningar, samråd och andra sedvanliga förvaltningsrättsliga göromål? Om ja, beskriv din erfarenhet.

8. Har du erfarenhet av att stötta och ge råd i juridiska frågor? Om ja, beskriv din erfarenhet.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A267.124/2025 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnPolismyndigheten
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021000076
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeKanslijurist
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Polismyndigheten söker en person till denna tjänst som kanslijurist med placerings i Stockholm. Om det låter intressant att arbeta som kanslijurist hos Polismyndigheten skickar du in din ansökan senast 2025-05-09.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Kanslichef till Mellersta civilområdeskansliet

Länsstyrelsen i Örebro län söker en person till tjänsten som avdelningschef, statlig i Örebro.

2025-04-17

Mer info

Ingenjörer för hållbara underhållslösningar till Blackhawk/Helikopter 16

Försvarets Materielverk söker två personer till tjänsten som civilingenjör, farkostteknik i Linköping.

2025-04-25

Mer info

Chefsingenjör flygplan till Stridsflyg

Försvarets Materielverk söker en person till tjänsten som civilingenjör, farkostteknik i Stockholm.

2025-04-10

Mer info